- Zachęcamy do uczestnictwa w Gorzkich Żalach w niedzielę o godz. 17.00 i Drodze Krzyżowej w piątek o godz. 17.00 dla dzieci i ok. godz. 18.30 dla młodzieży i dorosłych. Zapraszamy również na Msze św. połączone z jutrznią, przez dni powszednie o godz. 6.00.
- Darem wielkopostnego okresu niech będą złożone produkty spożywcze i chemiczne dla najbardziej potrzebujących. Kosz na te produkty jest wystawiony przy ołtarzu św. Antoniego i na furcie. W przedsionku bazyliki można nabywać świece Caritas na stół wielkanocny.
- Ofiary na kwiaty do Grobu Pańskiego można składać do puszki przy wyjściu z bazyliki. W intencji wszystkich Ofiarodawców modlić się będziemy na Mszy świętej w Wigilię Paschalną.
- Instytut Ordo Iuris, Centrum Życia i Rodziny, Poseł Maciej Małecki oraz Radna Powiatu – Aneta Sowińska zapraszają bezpośrednio po Mszy Świętej o godz. 13:00 do sali św. Bonawentury na projekcję filmu „TO NIC TAKIEGO” połączoną z prelekcją na temat zmian w edukacji i praw rodziców. Film dla osób pełnoletnich.
- We wtorek – 25 marca – Uroczystość Zwiastowania NMP. Msze święte będą odprawiane w porządku dnia powszedniego. Tego dnia obchodzimy również Dzień Świętości Życia. Kościół zachęca do włączenia się w dzieło Duchowej Adopcji. Polega ono na odmawianiu przez 9 miesięcy jednej tajemnicy różańcowej i specjalnej modlitwy w intencji poczętego dziecka, którego życie jest zagrożone aborcją oraz w intencji jego rodziców. Możliwość podjęcia Duchowej Adopcji będzie podczas Mszy świętej o godz. 18.00.
- W sobotę o godz. 19.00 zapraszamy do naszej bazyliki na „Koncert Wielkopostny” zespołu pieśni i tańca „Mazowsze”. Wstęp wolny. Tego dnia odbędzie się spotkanie formacyjne Rycerzy Niepokalanej o g. 19.00 w kaplicy św. Maksymiliana, zaś o godz. 19.30 w domu parafialnym zapraszamy na Wieczór Uwielbienia, tym razem będziemy przeżywać adorację Krzyża.
- Za tydzień rozpoczniemy w naszej parafii Rekolekcje Wielkopostne, które w tym roku będzie głosi o. Konrad Kapuściński, nasz współbrat pracujący w Wyszogrodzie.
- Za tydzień podczas Mszy św. o godz. 18.00 i na nabożeństwie po Mszy modlić się będziemy o łaskę uzdrowienia duszy i ciała. Zapraszamy na wspólną modlitwę.
- Zapraszamy na Ekstremalną Drogę Krzyżową, która rozpocznie się 4 kwietnia o godz. 20.00 Mszą św. w bazylice. Zapisy na stronie www.edk.org.pl
- W tym tygodniu z naszej wspólnoty parafialnej odeszli do wieczności: śp. Jadwiga Kraśniewska l. 93 z Paprotni, śp. Bożena Przeworska l. 68 z Paprotni i śp. Genowefa Rucińska l. 78 z Serok Parceli. Wieczny odpoczynek racz im dać Panie…
MODLITWA O ZDROWIE DLA PAPIEŻA FRANCISZKA
Wszechmogący, wieczny Boże, na Twoich postanowieniach wszystko się opiera; wejrzyj łaskawie na nasze prośby i w swej dobroci racz zachować w zdrowiu Papieża Franciszka, aby lud chrześcijański, który od Ciebie otrzymuje przewodników, pod zwierzchnictwem najwyższego Pasterza, wzrastał w zasługach swej wiary. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.
KATECHEZA PASCHALNA
Noc od sobotniego zmroku jest już NIEDZIELĄ ZMARTWYCHWSTANIA PAŃSKIEGO i powinna być czuwaniem na cześć Pana. Kościół daje jej pierwsze i wyjątkowe miejsce w liturgii całego roku.
Wigilia Paschalna, w czasie której Izraelici czuwali w nocy oczekując przyjścia Pana, aby ich wyzwolił z niewoli faraona, była przez nich obchodzona jako doroczna pamiątka. Dziś wiemy, że była ona zapowiedzią prawdziwej Paschy Chrystusa – nocy, w której „Chrystus skruszywszy więzy śmierci jako zwycięzca wyszedł z Otchłani”. Ta noc jest także oczekiwaniem powtórnego przyjścia Jezusa, a „szczęśliwi ci, których Pan zastanie czuwających”.
Pierwsza część Wigilii Paschalnej to Liturgia Światła i Orędzie Wielkanocne. Liturgia Światła rozpoczyna się poza murami kościoła w zupełnej ciemności, dlatego też musi się zaczynać po zmroku. Ciemność jest obrazem niewoli i śmierci, która groziła Izraelitom w Egipcie, także naszej rzeczywistości grzechu. Rozpalany słup ognia jest tym słupem, który walczył w obronie Izraela wyprowadzając go z niewoli, a nas wyprowadza z ciemności grzechu ku światłości nowego życia. Światłość oznacza Boga Ojca, który wskrzesza swojego Syna – dlatego symbolem Chrystusa zmartwychwstałego jest paschał. Sam paschał – wosk, który jest owocem dziewiczej pracy pszczoły, oznacza ludzką naturę Jezusa, wziętą z Dziewicy Maryi. Knot wskazuje na duszę, a światło na boskość Jezusa.
Zapalony paschał jest niesiony na przedzie procesji, prowadzącej nas do świątyni. Chrystus gromadzi nas w Kościele. Idąc za Nim mamy światło i dlatego przy drugim wezwaniu: „Światło Chrystusa” zapalamy nasze świece. Otrzymujemy życie, które jest w Chrystusie, życie Boże. Życie to udziela się nam, niczego z siebie nie tracąc -tak jak nic nie traci paschał, gdy zapalamy od niego swoje świece. W tę noc, jeśli nie idziemy za Jezusem, pozostajemy w ciemnościach, inaczej mówiąc, stajemy się ciemniakami. Natomiast ci, którzy idą za Nim, otrzymują światło – są oświeconymi. Poza Chrystusem jest ciemność. Chrześcijanin to człowiek oświecony. W tradycji chrześcijańskiej chrzest nazywano oświeceniem. Na znak tego wręczano nowoochrzczonym światło. Orędzie Wielkanocne – Exultet opiewa Boży plan zbawienia.
Dalej następuje czytanie i rozważanie Słowa Bożego. Liturgia Słowa zawiera siedem czytań ze Starego Testamentu i dwa z Nowego Testamentu. W ten sposób Kościół poczynając od Mojżesza i wszystkich proroków wyjaśnia nam paschalne misterium Chrystusa. Pomiędzy czytaniami Starego i Nowego Testamentu śpiewany jest hymn „Chwała na wysokości Bogu” i radośnie rozbrzmiewają uciszone w Wielki Czwartek instrumenty.
Trzecia część to liturgia chrzcielna, która przypomina nam, że dzięki mocy zmartwychwstania Jezusa staliśmy się ludem Bożym. W czasie niej ma miejsce chrzest katechumenów (katechizowanych kandydatów) lub chrzest dzieci. Po każdym chrzcie śpiewamy „Gloria”, a następnie wszyscy ze świecami w dłoniach odnawiamy przyrzeczenia chrzcielne.
Czwartą częścią tej liturgii, a zarazem jej szczytem jest sprawowanie Eucharystii, ponieważ jest ona w pełni sakramentem paschalnym – uobecnieniem ofiary krzyżowej i zmartwychwstania Chrystusa. Sprawuje się ją bez pośpiechu, gdyż jest to noc dla Pana, a charakter znaków jest szczególnie piękny i uroczysty.
Po doświadczeniu obecności Pana w Wielką Noc wychodzimy z kościoła na ulicę. Ma to tylko wtedy sens gdy czuwaliśmy jako naoczni świadkowie możemy oznajmić światu, tym, którzy śpią, którzy nie czuwali, wielką nowinę, że Chrystus Zmartwychwstał. W tym roku po raz pierwszy chcemy by procesja rezurekcyjna odbyła się zaraz po liturgii Wigilii Paschalnej w nocy, a nie rano. Czuwaliśmy tak jak niewiasty, które doświadczywszy Zmartwychwstania, wyszły na ulice krzycząc: Chrystus Zmartwychwstał! My też przez – dzwony, śpiew, procesję – ogłaszamy Zmartwychwstanie Jezusa. W pierwszych wiekach, gdy chrześcijanie po nocnym czuwaniu wychodzili na ulice, wściekli poganie polewali, ich wodą. Prawdopodobnie stąd bierze się tradycja dyngusa. Kościół w tej wielkiej paschalnej radości pragnie przedłużyć okres świąteczny, dlatego wprowadza dni oktawy Wielkiej Nocy, co więcej, przedłuża świętowanie na całe pięćdziesiąt dni aż do Niedzieli Zesłania Ducha Świętego, wszystkie te dni traktując jako jeden dzień świąteczny, a nawet jako „wielką niedzielę”.