1. Dziś przeżywamy Niedzielę „Ad Gentes”. Jest to Dzień Modlitwy, Postu i Solidarności z
misjonarzami, których możemy wesprzeć ofiarami do puszek, stojącymi na balustradzie.
2. W czwartek 19 marca będziemy obchodzić Uroczystość św. Józefa – Oblubieńca NMP,
Msze św. będą w porządku dnia powszedniego.
3. Zachęcamy do uczestnictwa w Gorzkich Żalach w niedzielę o godz.17.00 i Drodze
Krzyżowej w piątek o godz. 17.00 dla dzieci i ok. godz. 18.30 dla młodzieży i dorosłych
oraz do spełniania innych czynów pokutnych, by nie zmarnować czasu łaski, jakim jest
Wielki Post. Zapraszamy również na Msze św. połączone z jutrznią, przez dni
powszednie o godz. 6.00.
4. Darem wielkopostnego okresu i wyrazem naszej miłości względem bliźnich niech będą
również złożone produkty spożywcze i chemiczne dla najbardziej potrzebujących. Kosz
na te produkty jest wystawiony przy ołtarzu św. Antoniego i na furcie. Dziś w
przedsionku bazyliki można już nabyć świece Caritas na stół wielkanocny.
5. Ofiary na kwiaty do Grobu Pańskiego można składać do oznaczonej puszki przy wyjściu z
bazyliki. W intencji wszystkich Ofiarodawców modlić będziemy się na Mszy świętej w
Wigilię Paschalną.
6. W tym tygodniu młodzież z Zespołu Szkół będzie przeżywać swoje rekolekcje
wielkopostne, pamiętajmy o nich w modlitwie, by przyniosły błogosławione owoce.
7. Instytut Ordo Iuris, Centrum Życia i Rodziny, Poseł Maciej Małecki oraz Radna Powiatu
Sochaczewskiego – Aneta Sowińska zapraszają 23 marca bezpośrednio po Mszy Świętej o
godz. 13:00 do sali św. Bonawentury na projekcję filmu „TO NIC TAKIEGO” połączoną z
prelekcją na temat zmian w edukacji i praw rodziców. Film dla osób pełnoletnich.
8. Zapraszamy na Ekstremalną Drogę Krzyżową, która rozpocznie się 4 kwietnia o godz.
20.00 Mszą św. w bazylice. Trasa wynosi 43 km, zaczyna się i kończy w Niepokalanowie.
Zapisy na stronie www.edk.org.pl
9. W tym tygodniu z naszej wspólnoty parafialnej odeszli do wieczności: śp. Krystyna
Winczewska l. 67 z Teresina, śp. Wiesław Jarosiński l. 68 z Teresina i śp. Helena
Żakowska l. 87 z Teresina. Wieczny odpoczynek racz im dać Panie…
MODLITWA O ZDROWIE DLA PAPIEŻA FRANCISZKA
Wszechmogący, wieczny Boże, na Twoich postanowieniach wszystko się opiera;
wejrzyj łaskawie na nasze prośby i w swej dobroci racz zachować w zdrowiu
Papieża Franciszka, aby lud chrześcijański, który od Ciebie otrzymuje
przewodników, pod zwierzchnictwem najwyższego Pasterza, wzrastał w zasługach
swej wiary. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.
KATECHEZA PASCHALNA
Wielki Piątek święcimy jako dzień, w którym „Chrystus został ofiarowany jako nasza Pascha”.
Kościół wspomina swoje narodzenie z boku Chrystusa rozpiętego na krzyżu i wstawia się za
zbawienie całego świata. Wielki Piątek nie jest dniem żałoby, ale dniem Święta. Gdy Chrystus
wchodzi w Paschę, śmierć, dla nas miłujących Jezusa nie może być nic ważniejszego. Naprawdę nie
możemy zajmować się czymkolwiek innym, bo chcemy być tam, gdzie Jezus. Jest to dzień, w
którym obowiązuje nas post ścisły, aby razem z umierającym Jezusem doświadczyć niemocy i
cierpienia. Liturgia w tym dniu jest połączeniem liturgii słowa, adoracji Krzyża i Komunii
św. Tego dnia nie sprawuje się bowiem żadnych sakramentów, jedynie, jeśli istnieje konieczność,
udziela się sakramentu pokuty i namaszczenia chorych.
Procesja wejścia odbywa się bez śpiewu i w ciszy – w ten sposób Kościół łączy się ze swoim
Oblubieńcem w ogromnej boleści, wobec której nie można wypowiedzieć nawet słowa. Ten sam
ból symbolizuje gest upadnięcia prezbitera na twarz przed ołtarzem, w czym wierni towarzyszą
mu upadnięciem na kolana. Tak zachowuje się w Wielki Piątek Kościół – w milczeniu pada przed
faktem męki i śmierci Chrystusa, nie usprawiedliwia się, nie tłumaczy, nie przeprasza, lecz
pada.
Po chwili uniżenia wszyscy wstają i zaczyna się modlitwa prezbitera oraz liturgia słowa – najpierw
czytanie z proroka Izajasza i szczytowy moment – opis Męki Pańskiej. W Niedzielę Palmową czyta
się Ewangelie synoptyczne, po kolei każdego roku – Mateusza, Marka, Łukasza. W Wielki Piątek
zawsze czytamy Ewangelię według św. Jana. Jan nie odtwarza tylko wydarzeń, lecz patrzy na mękę
Chrystusa z perspektywy zwycięstwa. Nie ma tam opisu męki, cierpienia, lecz ukazuje zbawczy
wymiar męki i śmierci Chrystusa, proklamuje Jego zwycięstwo na krzyżu.
Po odśpiewaniu Męki Pańskiej następuje homilia, a potem modlitwa powszechna. Ta modlitwa
ma charakter szczególny w tym dniu. Jako Kościół, lud kapłański ogarniamy modlitwą bardzo
szeroko świat i jego problemy, nikogo nie wykluczamy, zawieramy w modlitwie wszystkie sprawy.
Następną częścią liturgii Wielkiego Piątku jest adoracja Krzyża. Adorujemy jeden krzyż i
traktujemy go jako ten krzyż, na którym Chrystus umarł. Krzyż z Kalwarii pomnaża się i
urzeczywistnia się właśnie w tym krzyżu. Z tą samą wiarą, z jaką byśmy podchodzili do krzyża na
Kalwarii, podchodzimy do krzyża, który jest intronizowany w liturgii. Przed nim klękamy. Także
przez cały dzień w Wielką Sobotę, aż do liturgii Wielkiej Nocy klęka się przed krzyżem jak przed
Najświętszym Sakramentem. Zasłanianie krzyża jest starochrześcijańską tradycją, albowiem krzyż
w pierwszych wiekach, do średniowiecza, był znakiem zwycięstwa, a nie śmierci i bólu. Chrystus
na krzyżu ubrany w szaty królewskie czy kapłańskie, był żywy, tak jak przedstawia to krzyż z
Asyżu. W dniu szczególnego przeżywania śmierci Jezusa ten krzyż tryumfujący zasłaniano.
Odsłaniany był dopiero w momencie odniesienia zwycięstwa przez Chrystusa, podczas liturgii
Wielkiego Piątku. Taki był pierwotny sens tego gestu. Potem, gdy średniowiecze dało nam krzyże z
umęczonym Chrystusem, gdzie wyeksponowano ból i cierpienie, nadal pozostała praktyka
zasłaniania krzyża, chociaż nie było dysharmonii z liturgią. Jednak Kościół zachował zakrywanie
krzyży z cierpiącym Chrystusem, by tym bardziej ukazać, że cierpienie Chrystusa i Jego śmierć jest
tajemnicą, aby po odsłonięciu na nowo nam zajaśniał, byśmy na nowo go odkryli.
W Wielki Piątek nie sprawuje się Liturgii Eucharystycznej, spożywamy chleb konsekrowany
podczas Mszy Św. Wieczerzy Pańskiej w ten sposób ukazana jest łączność uczty eucharystycznej i
ofiary krzyża – Eucharystia jest owocem drzewa krzyża.
Po Męce i Śmierci Zbawiciela, martwe Jego ciało zdjęto z Krzyża i złożono w wykutym w skale
grobowcu. Po zakończonej liturgii w uroczystej procesji Najświętszy Sakrament zostanie
przeniesiony do kaplicy przechowania, która w polskiej tradycji nazywana jest Grobem Pańskim.
Tam odbywa się adoracja, w której rozważając raz jeszcze ogrom Bożej miłości, dziękujemy za
wszystko, co Jezus dla nas dokonał.